Wydarzenia

ikamien.pl • Sobota [06.12.2025, 22:00:10]

Nowy rozkład jazdy już za tydzień. Więcej połączeń na Pomorzu Zachodnim

Nowy rozkład jazdy już za tydzień. Więcej połączeń na Pomorzu Zachodnim

fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie.

– Nasza oferta z każdym rokiem jest coraz bardziej atrakcyjna, a liczby to potwierdzają. Rośnie zarówno liczba połączeń, jak pasażerów i zamierzamy ten trend utrzymać – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

W nowym rozkładzie jazdy liczba uruchamianych pociągów zwiększy się na większości linii kolejowych w województwie, a na dużej części pozostałych tras rozszerzone zostaną terminy kursowania pociągów.

Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem
Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę.

Jedna nowa para pociągów uruchomiona zostanie również na trasie Wysoka Kamieńska–Kamień Pomorski. Nowe pociągi, jak wszystkie pozostałe na tej trasie, na stacji Wysoka Kamieńska skomunikowane będą z pociągami do Szczecina i Świnoujścia.

Częściej do Chojny i Kostrzyna
Na trasie Szczecin–Kostrzyn uruchomiona zostanie jedna nowa para pociągów w godzinach przedpołudniowych, co zwiększy liczbę pociągów uruchamianych na tej trasie do 9 par, a na odcinku Szczecin–Chojna do 11 par pociągów. Powyższa zmiana wyeliminuje występowanie dłuższych niż 2 godziny przerw między kolejnymi pociągami regionalnymi. Ponadto, na wniosek Województwa Lubuskiego, jedna para pociągów obecnie łączących Szczecin z Zieloną Górą w nowym rozkładzie jazdy będzie kursować w relacji wydłużonej do i z Nowej Soli.

Do Poznania co dwie godziny
Na linii Szczecin–Stargard–Choszczno–Krzyż–Poznań uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, dzięki czemu liczba bezpośrednich pociągów łączących Szczecin z Poznaniem zwiększona zostanie do 7 par, które odjeżdżać będą ze stacji Szczecin Główny w równym dwugodzinnym cyklu od godz. 6.30 aż do godz. 18.30. Dodatkowo w dni robocze do stacji Krzyż wydłużona zostanie relacja pociągu, który dotychczas kursował ze Szczecina do Choszczna (Szczecin Gł. odjazd godz. 15:30). W przeciwnym kierunku - z Krzyża do Szczecina o godz. 4.20 odjeżdżać będzie pociąg, który dotychczas rozpoczynał swój bieg na stacji Choszczno.

Łatwiej do Koszalina i Słupska
Pozytywne zmiany czekają na mieszkańców miejscowości położonych wzdłuż linii nr 202 łączącej Szczecin z Koszalinem i Słupskiem. O dwie pary zwiększona zostanie liczba pociągów relacji Szczecin–Koszalin przez Stargard i Białogard (ze Szczecina do Koszalina nowe pociągi odjadą o godz. 9:36 i 14:40, a z Koszalina w przeciwnym kierunku o godz. 13:40 i 18:10). Ponadto o godz. 5:30 na trasę wyruszy nowy pociąg relacji Łobez–Koszalin (przyjazd godz. 6:33), który zapewni dojazd do Koszalina na godzinę 7:00. Pojawi się także nowa para pociągów na trasie Koszalin–Świdwin. Pociąg z Koszalina (odjazd godz. 6:05) do Świdwina dotrze na godz. 7:10. Nowy pociąg relacji Świdwin–Koszalin odjedzie ze Świdwina o godz. 7:25 i do Koszalina dotrze o godz. 8:30. Powyższe zmiany skutkują uruchamianiem pociągów na odcinku Świdwin–Koszalin w godzinach 4:50-7:30 niemal w równych odstępach co godzinę, co będzie umożliwiać dojazdy do Koszalina na godziny 6:00, 7:00, 8:00 i 9:00.

O jedną parę pociągów zwiększona zostanie także liczba pociągów na odcinku Koszalin–Słupsk. Z Koszalina do Słupska nowy pociąg odjedzie o godz. 14:33 - będzie to pociąg Regio „Regalica” relacji Zielona Góra–Słupsk. W przeciwnym kierunku, tj. ze Słupska w kierunku Koszalina nowy pociąg odjedzie o godz. 15:53 i będzie to pociąg bezpośredni do Kołobrzegu.

Również na trasie Białogard–Kołobrzeg zwiększy się liczba pociągów. Pozwolą one dotrzeć do Kołobrzegu do pracy na godz. 6:00 oraz wrócić z pracy po drugiej zmianie, czyli po godz. 22:00. Nowy, poranny pociąg z Białogardu wyjedzie o godz. 4:40 (będzie to pociąg relacji Białogard–Słupsk przez Kołobrzeg) i dotrze do Kołobrzegu o godz. 5:15. W przeciwnym kierunku z Kołobrzegu nowy pociąg odjedzie o godz. 22:45. Pociągi te uruchamia się z myślą o poprawie dostępności kołobrzeskiego rynku pracy dla mieszkańców Białogardu i okolicznych miejscowości - z danych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie wynika, że spośród wszystkich powiatów województwa zachodniopomorskiego, powiat białogardzki jest w największym stopniu dotknięty bezrobociem strukturalnym, podczas gdy w pobliskim Kołobrzegu w wielu branżach brakuje rąk do pracy.

Z ośmiu do dziesięciu par zwiększona zostanie liczba par pociągów łączących Kołobrzeg z Koszalinem, dzięki czemu oba miasta będą ze sobą dobrze skomunikowane, a z rozkładu jazdy znikną kilkugodzinne przerwy pomiędzy kolejnymi pociągami na tej trasie. Część pociągów będzie kursować w relacji bezpośredniej Kołobrzeg–Słupsk–Kołobrzeg, co powinno poprawić wzajemne skomunikowanie najważniejszych miast Pomorza Środkowego.

Szczecinek też zyska
Zmodyfikowane zostanie kursowanie pary pociągów łączących Koszalin i Kołobrzeg z Bydgoszczą przez Białogard, Szczecinek, Piłę i Nakło nad Notecią. Dotychczas pociąg rano odjeżdżał z Koszalina, a po południu wracał do Kołobrzegu. W nowym rozkładzie jazdy pociąg będzie kursował w symetrycznej relacji, czyli z oraz do Kołobrzegu, a ponadto, do codziennego rozszerzony zostanie termin jego kursowania (dotychczas kursował tylko w dni robocze). Z Kołobrzegu pociąg będzie odjeżdżał o godz. 6:03, a pociąg powrotny z Bydgoszczy do Kołobrzegu dotrze o godz. 14:28.

Na trasie Szczecin–Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek zwiększy się liczba pociągów bezpośrednich łączących Szczecinek ze stolicą województwa. Poranny pociąg, który dotychczas kursował w relacji Szczecinek–Runowo Pomorskie będzie kursował w relacji bezpośredniej do Szczecina (Szczecinek odjazd godz. 6:33). W przeciwnym kierunku, ze Szczecina do Szczecinka codziennie kursować będzie pociąg „Zielone Pomorze”, który dotychczas kursował tylko w weekendy i święta (Szczecin Gł. odjazd godz. 9:05).


Przybywa pociągów, przybywa pasażerów
W 2024 roku pociągami regionalnymi uruchamianymi na zlecenie Województwa Zachodniopomorskiego podróżowało niemal 8,5 mln podróżnych, czyli o około pół miliona więcej, niż w roku poprzednim. W bieżącym roku również mieszkańcy i turyści odwiedzający Pomorze Zachodnie chętniej korzystają z pociągów regionalnych. Dotychczasowe wyniki przewozowe wskazują, że w 2025 roku liczba podróżnych osiągnie około 8,8 mln osób.

- Niewątpliwie jest to efektem systematycznego poprawiania oferty przewozowej kierowanej do podróżnych, czyli corocznego zwiększania liczby uruchamianych pociągów, poprawy częstotliwości ich kursowania oraz dostosowywania godzin kursowania pociągów do potrzeb i oczekiwań mieszkańców Pomorza Zachodniego – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Zamawiany rozkład jazdy przekłada się na pracę eksploatacyjną wykonywaną przez pociągi, wyrażoną w tzw. pociągokilometrach. W rozkładzie jazdy 2023/2024 roku zachodniopomorskie pociągi regionalne wykonały pracę eksploatacyjną w wysokości 6,76 mln pockm,, do końca obowiązywania rozkładu jazdy 2024/2025, czyli do 13 grudnia 2025 roku, tegoroczna praca eksploatacyjna osiągnie poziom 7,3 mln pockm, Na rozkład jazdy 2025/2026 zamówiono wykonanie pracy w wysokości prawie 8,3 mln pockm. Wdrożenie rozkładu jazdy 2025/2026 pozwala szacować, że liczba pasażerów pociągów regionalnych na Pomorzu Zachodnim w 2026 osiągnie 9,2 mln pasażerów.

Szczegóły dotyczące rozkładu jazdy najlepiej sprawdzać na portalu pasażera www.portalpasazera.pl

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
ikamien.pl
« powrót